پربازدیدترین مطالب

حجت الاسلام والمسلمین قنبرزاده سخنران قبل از خطبه نماز جمعه گتاب مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
دوشنبه, 29 مهر 1398 ساعت 09:12

حجت الاسلام  والمسلمین قنبرزاده سخنران قبل از خطبه نماز جمعه گتاب، 26/7/98

 

به گزارش روابط عمومی ستاد نماز جمعه بخش گتاب، به مناسبت ماه صفر و اربعین حسینی، جناب حجت الاسلام  والمسلمین حسینی مورخ 98/7/26 قبل از خطبه های نمازجمعه گتاب مطالبی بیان نمودند.

 

متن سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای قنبرزاده  قبل از خطبه نماز جمعه گتاب به شرح ذیل می باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم

شبهه اربعینی(پیاده روی برای زیارت)

متن شبهه: شبهه ای که در ماهواره ها و سایت های وهابی مطرح می شود، بدعت بودن راهپیمایی برای زیارت امام حسین (علیه السلام) - این افراد ادعا می کنند که این کار بدعت و خلاف شرع و مَن در آوردی است و جمهوری اسلامی و شیعیان ایران و عرق بوجود آورده اند.

ما قبل از هر جوابی باید اول به این سوال جواب دهیم که اصلاً در منابع دینی ما  پیاده روی برای  زیارت در سیره اهل بیت وجود داشته یا نه تا برسیم به پیاده روی کربلا.

سوال: آیا پیاده به زیارت رفتن موضوعیت دارد؟

بله - اصل پیاده رفتن برای زیارت موضوعیت دارد.

(آری قابل تحمل نیست برای این افراد مشاهده جمعیت بیست و پنج میلیونی از سراسر دنیا اعم از شیعه، سنی، مسیحی و دیگر ادیان... به عشق امام، حدود ۹۰ کیلومتری را پیاده راه می‌روند. نه تنها خسته نمی شوند و گریه نمی کنند بلکه هزینه هم می کنند)

در مورد امام سجاد (علیه السلام) وارد شده است که چند بار《ماشیاً》 به زیارت مکه رفتند.

(اصلاً کلمه مشی در روایت ائمه طاهرین علیهم السلام موضوعیت دارد، چه به زیارت مکه مکرمه، چه زیارت پیغمبر اکرم، چه زیارت امیرالمومنین علیه السلام.

در مورد پیاده روی برای زیارت قبر امیر المومنین علی علیه السلام در روایات داریم. در مورد امام حسن مجتبی علیه السلام‌، پیاده رفتند می‌فرمودند: افضل الاعمال احمزها)

روایاتی باب پیاده روی کربلا:

در مشروعیت پیاده روی در زیارت امام حسین علیه السلام روایت داریم که به برخی اشاره می کنیم:

۱- روایت اول:

مرحوم ابن قولویه و متوفای ۳۶۷ ه.ق روایتی از امام صادق علیه السلام:

که آن حضرت به شخصی به نام علی بن میمون فرمودند:

یا علی زُر الحسین ولاتدَعهُ ( ای علی، امام حسین را زیارت کن و هرگز رها نکن)

قال قلتُ و ما یمَن اَتاهُ من الثواب (علی بن میمون گفت: زیارت امام حسین پاداشی دارد؟)

قال من اِیاهُ ماشیاً کَتَبَ الله له بِکُلِّ خطوه حَسَنَه و مَحا عَنهُ سیئهً و رفَعَ له درجَه.

فرمود: هر کسی پیاده به زیارت قبر امام حسین علیه السلام برود برای هر قدمی که بر می دارد خدا یک پاداش می دهد و گناهی از او پاک می کند و مقام اورا بالا می برد.

منبع (کامل الزیارات)

روایت دوم:

ابو صامت می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود:

مَن اَتی قبرَ الحسین علیه السلام ما شیاً کتَبَ الله له بِکُلِّ خُطوَه الفَ حسنه و مَحا  عنه الف سَیِّه ورفع له درجه"

ترجمه :: هرکس پیاده به قبر امام حسین برود خداوند برای هر قدم هزار حسنه می‌نویسد و هزار گناه از او پاک می کند و ۱۰۰۰ درجه به او می‌دهد

دلیل اختلاف در ثواب روایات

این اختلاف در تعابیر در روایات زیاد داریم

مثلاً :در زیارت امام رضا علیه السلام وارد شده است که هر کسی به زیارت امام رضا علیه السلام بیاید ،خداوند عالم ثواب یک حج یک عمره می دهد

در روایت بعدی یا همان وارد شده که ده حج و عمره یا ۷۰ حج عمره یا هزار حج عمره یا ۷۰ هزار حج عمره به او می دهد

این تعابیر مختلف و این تفاوت پاداشها به اختلاف به تفاوت اخلاص زائر و زحمات و مشکلاتی که تحمل می کند بستگی دارد

یک مرتبه با هواپیما از اینجا تا نجف می‌رود و از آنجا هم سوار وَن و از آنجا هم بهترین هتل و پذیرایی سفر این شخص متفاوت است و سفر شخصی اگر از اهواز پیاده  بابیماری ، خستگی، تاول پایا سرما و گرما

قطعاً قدمی که این شخص بر می دارد با قد می که  شخص با هواپیما رفته فرق دارد

در باب نیت هم همینطور: کسی که دلش تنگ شده و می گوید همه رفتند کربلا ما هم برویم اما یک مرتبه خالص برای رضای خدا می رود

یک مرتبه نیت می کند ثواب آن را به پدر و مادرم هدیه می کنم اما یک مرتبه نیت می کند که زیارت را به روح حضرت زهرا سلام الله علیها هدیه کند و سنگینی ثواب اعمال به نیت افراد می باشد

- - -