پربازدیدترین مطالب

راهکارهائی برای آمادگی ورود به ماه مبارک رمضان ؟ مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
یکشنبه, 23 اردیبهشت 1397 ساعت 08:23

امام جمعه گتاب در خطبه اول: راهکارهائی برای آمادگی ورود به ماه مبارک رمضان ؟

 

به گزارش روابط عمومی ستاد نماز جمعه بخش گتاب ،حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین تقی پور نماز عبادی سیاسی جمعه ی مورخ 21 اردیبهشت 1397 بخش گتاب را برای مردم علوی این خطه اقامه نمودند.

 

ایشان راهکارهائی برای بهره مندی و استفاده بهینه از برنامه های معنوی ماه مبارک رمضان در دو مقدمه فرمودند:

1-   زمان و مکان نقش بسزایی در عبادات دارند و همانگونه که برای ورود به اماکن خاص معنوی، نیاز به آداب خاصی است، مانند: آداب زیارت آقا علی بن موسی الرضا(علیه السلام) و یا آداب ورود به مسجدالحرام. ورود به ایام خاص نیز آداب خاص خود را دارد، مانند: آداب ایام اعتکاف یا عید غدیر، در این میان، ماه مبارک رمضان، به خاطر برجستگی های این ماه، و اهمیت ویژه آن در زندگی و آخرت انسان، دانستن و رعایت آداب ورود به این ماه، به انسان کمک می کند که، نهایت استفاده را از این ماه پر برکت ببرد.

2-   و در مقابل غفلت از این موضوع(آداب ورود به ماه رمضان) و عدم رعایت آن، ممکن است بهره مندی انسان از این ماه را کم کرده و یا یک غفلت کوچک، زحمات انسان در این ماه رحمت الهی را، از بین ببرد. لذا ائمه اطهار(علیهم السلام) توصیه های بسیار مفیدی، برای آمادگی ورود به ماه مبارک رمضان، فرموده اند.

# آمادگی های روحی و معنوی چند توصیه امام رضا (علیه السلام) برای آخرین روزهای ماه شعبان ابا صلت (عبدالسلام بن صالح هروی) ، می گوید: آخرین جمعه ماه شعبان، شرفیاب محضر مبارک حضرت علی بن موسی الرضا(علیه السلام) شدم، ایشان فرمودند : یَا أَبَا الصَّلْتِ إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى أَکْثَرُهُ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْهُ فَتَدَارَکْ فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ تَقْصِیرَکَ فِیمَا مَضَى مِنْهُ وَ عَلَیْکَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا یَعْنِیکَ وَ تَرْکِ مَا لَا یَعْنِیکَ وَ أَکْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ

تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکَ لِیُقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ إِلَیْکَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِی عُنُقِکَ إِلَّا أَدَّیْتَهَا وَ لَا فِی قَلْبِکَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَهُ وَ لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَکِبُهُ إِلَّا قَلَعْتَ عَنْهُ وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تَوَکَّلْ عَلَیْهِ فِی سِرِّ أَمْرِکَ وَ عَلَانِیَتِکَ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدْراً وَ أَکْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِیمَا بَقِیَ مِنْ هَذَا الشَّهْرِ اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یُعْتِقُ فِی هَذَا الشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ النَّارِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَان‏؛ ابَوُالصّلت هَروى روایت کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا (ع) رفتم. حضرت فرمود: که اى ابوالصَّلْت! بیشتر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است، پس جبران کن کوتاهی‌هایی را که در ایّام گذشته این ماه کردى، در آن چه از این ماه مانده است. بر تو باد به انجام آنچه به حال تو مفید است، دعا، استغفار و تلاوت قرآن را افزون کن و به سوى خدا از گناهان خود توبه کن تا وقتی ماه مبارک فرا رسید، خود را براى خدا خالص کرده باشى. و امانتى بر گردن خود باقى مگذار مگر آنکه آن را ادا کنی و نیز در دلت کینه هیچ مؤمنى نباشد مگر اینکه آن را از دل بیرون کنى .تقوای الهی را پیشه کن و در پنهان و آشکار امور خود بر خدا توکل کن زیرا هرکه بر خدا توکّل کند خدا او را بس است. و بسیار بخوان در بقیّه این ماه این دعا را: «اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ» (خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده‌اى در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان) به درستى که حقّ تعالى در این ماه، بنده هاى بسیاری را از آتش جهنّم به حرمت ماه مبارک رمضان آزاد مى گرداند.

# آمادگی های جسمی و مادی:

1- کمی از غذای خود را کم کنید  بسیاری از افراد فکر می‌کنند که باید در روزهای باقیمانده تا ماه رمضان، تا جایی که می‌توانند غذا بخورند و ذخیره خود را افزایش دهند، این طرز فکر اشتباه است و فقط باعث می‌شود اشتهایتان افزایش پیدا کند و روزه گرفتن در ابتدای ماه رمضان، برایتان بسیار سخت و مشکل شود.

2- زودتر صبحانه بخورید یکی از وعده‌های ماه رمضان، سحری است که قبل از اذان صبح میل می‌شود، در این روزها، وقت صبحانه خوردن خود را تا جایی که می‌توانید به جلو بیاندازید تا سحری خوردن برایتان راحت شود.این کار باعث تنظیم وعده‌های غذایی و خواب در ماه رمضان می‌شود.

3- میان وعده را قطع کنید برای روزه‌داری شما فقط می‌توانید 2 وعده سحر و افطار داشته باشید، بنابراین بهتر است در این روزها که نمی‌توانید یک وعده را کاملا قطع کنید، لااقل، مصرف میان وعده‌ها را نادیده بگیرید. این کار به کاهش تدریجی تعداد وعده‌های غذایی کمک می‌کند.

4- مصرف چای و قهوه و.... را کم کنید قهوه به دلیل کافئینی که دارد، باعث ایجاد وابستگی می‌شود و اگر به یکباره نوشیدن آن را قطع کنید، در روزهای ابتدایی ماه رمضان، دچار سردرد می‌شوید، بنابراین بهتر از همین روزها شروع به کم کردن میزان آن کنید.

5- سیگار را کنار بگذارید این یکی هم از موارد دیگر وابستگی است که اگر آن را قطع نکنید و یا کاهش ندهید، حتما خلق و خوی شما را در روزهای روزه‌داری دچار تحریک‌پذیری و علایمی مانند عصبانیت، بی قراری، بی حوصلگی و مشکل در تمرکز می‌کند.

6- روزه قضا یا مستحبی بگیرید اگر می‌توانید در این روزها، هر 2 یا 3 روز یکبار، روزه بگیری تا برای 30 روز، روزه‌داری پشت‌هم و هر روزه آماده شوید.

7- خوابتان را تنظیم کنید  ساعت و عادت خواب خود را از همین الان تنظیم کنید.

8- مواد غذایی لازم را تهیه کنید .

9- به پزشک مراجعه کنید  برای انجام یک چکاپ از قبیل دیابت، بینایی، رفلاکس معده و سایر آزمایشات ضروری به یک پزشک مراجعه کنید .

- - -