پربازدیدترین مطالب

تقوا یعنی قربانی کردن هوای نفسانی ورذایل اخلاقی/ذبح اسلامی باذبح غربی ها چه فرقی دارد. مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
چهارشنبه, 23 مرداد 1398 ساعت 05:19

امام جمعه گتاب: تقوا یعنی قربانی کردن هوای نفسانی ورذایل اخلاقی/ذبح اسلامی باذبح غربی ها چه فرقی دارد.

به گزارش روابط عمومی ستاد نماز جمعه بخش گتاب، نماز عیدقربان بخش گتاب از استان مازندران به امامت حجت الاسلام و المسلمین تقی پور امام جمعه بخش گتاب، مورخ  18مرداد  1398 در مصلای گتاب با حضور مردم مومن و انقلابی بخش گتاب برگزار شد.

 

امام جمعه گتاب در خطبه اول نماز عیدقربان: عید شریف قربان را به همه شما تبریک عرض می کنم. انشالله در ظهور حضرت بقیه الله اعظم ارواحنا له الفدا  در مکه و مدینه، کربلا و سامرا ومشهد الرضا نماز عید قربان را اقامه کنیم. فرمود:  فلسفه عید قربان این است که شما بدانید تا قربانی نکردید به سمت انسانیت نمی توانید قدم بردارید. امکان ندارد که کسی قربانی نکرده و بخواهد در انسانیت و آدمیت قدم بردارد.  قربانی طمع، قربانی هوای نفسانی، قربانی رذایل اخلاقی.  ذات اقدس پروردگار کسانی که بدون قربانی به سمت او بروند را نمی‌پذیرد . شما وقتی جریان هابیل و قابیل را در قرآن تلاوت می کنید، می بینید گرچه بعضی ها قربانی هم می برند، اما خداوند قربانی بی اخلاص را هم نمی پذیرد. هابیل قربانیش قبول می شود، چون با اخلاص قربانی می برد و( وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ ۖ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ ) چیزی که الان می خواهیم قربانی کنیم، نماد قربانی ۱۲ ماه آینده است. یعنی اگر من قربانی انجام بدهم خودم از او بهره می برم. از امروز به بعد اگر من نتوانم روزانه قربانی بپردازند، نمی‌توانم یار واقعی برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشم، من اگر نتوانم هر لحظه قربانی کنم، نمی‌توانم در معرض ساحت مقدس خداوند قرار بگیرم. مثلاً هنگام عصبانیت، قربانی عصبانیت کنم. لذا فرمودند که عید قربان یعنی قربانی رذایل اخلاقی و صفات ناپسند.

امام جمعه گتاب در خطبه دوم نماز عیدقربان: بدون تقوا حرکات و سکنات انسان فایده ای ندارد، عمری از ما گذشته است بعضی وقتها خودمان را می‌بینیم، فکر می‌کنیم جوانیم و باورمان نمیشود که پیر شدیم و عمرمان گذشته است. این که می گویند: بعد از ۴۰ سالگی به هنگام پیری عصا به دست بگیرید، منظور عصای چوبی نیست، منظور این است که عصای احتیاط به دست بگیرید و تقوا را در محیط کارتان، مدرسه و دانشگاه ،درزندگی و کشاورزی و در حرکات و سکنات خودتان اجرا کنید. با اجرای تقوا برگ برنده را بردید.

شما در قنوت نمازعید قربان پناه می برید به خداوند متعال، اللهم انی اعوذ بک، اللهم انی اسئلک،  یعنی همه چیز از خداوند است هم پناه می برم و هم تقاضا می کنم. نه بار در قنوت نماز عید قربان امروز، از خداوند تقاضا کردیم که انشاالله دعاهامان مستجاب است به  فضل پروردگارعالم.  دعاهای شما بر دشمنان شما اثر کرد. ما الان بدترین حجمه ها را به انقلاب و نظام داریم، به شخص مقام معظم رهبری که ۱۰۰ تا ۱۵۰ کانال به یک نفر حجمه وارد می‌کنند و گاهی وقت ها می‌بینید یاران نزدیک انقلاب و امام رحمة الله علیه بریدند و از نظام جدا شدند یا از کشور خارج شدند. دنیا دار امتحان است، خداوند در سوره عنکبوت می فرماید:  ایمان آوردن کافی نیست، ما شما را می آزماییم. اگر در جایی کاری برای دیگران کرده ای، مسئولیت داشته‌ای، تبلیغ کرده‌ای، وقتی از آنجا برمیگردی اگر بگویی مردم آنجا قدرم را ندانستند، همه اعمال خیر و خوبی که انجام داده‌ای به فرموده آیت الله جوادی آملی از بین خواهد رفت. اگر بگوییم مردم خوش استقبال بد بدرقه بودند، ثواب تمام کارهایی که انجام داده ای را به آتش کشیده ای اگر تقوا پیشه نکنید. اعمال و کار ها فایده‌ای ندارد. شما در غرب ببینید، با این پیشرفت بازدرذبح با ما بسیار متفاوتند. ذبح اسلامی را ببینید، هنگام ذبح حیوان را باید آب داد شوک  وارد نکرده وجلوی حیوان مادر حیوان فرزند را ذبح نکنید و همینطور برعکس، اگر جلوی هم هستند چشم حیوان را ببندید، حیوان را زنده پوست نکنید، چاقو مستحب است که تیز باشد و مکروه است که کند باشد، سر حیوان را کاملاً قطع نکنید تا حیوان جان دهد. ولی در غرب این چیزها نیست، مثلا این حیوان را شوک می دهند و شوک  دادن در کیفیت گوشت تأثیر منفی می‌گذارد، اما در ذبح اسلامی وقتی یکدفعه حیوان را ذبح می کنید، وقتی خون می خواهد از قلب به مغز برسد، در این هنگام وقتی ذبح شود، خون کاملا از ناحیه ذبح شده خارج می شود و این عمل توسط پمپاژ قلب انجام می‌شود .غربی‌ها با شوکرذبح می کنند. متاسفانه برخی کشتارگاه‌ها که یک نمونه بنده سراغ دارم از شوکر استفاده می کنند. این نوع ذبح در کیفیت گوشت تأثیر منفی دارد و کیفیت آن را کم می‌کند، اگر اسلام می گوید: چنین و چنان است و بعضی موارد در ذبح  باید رعایت کنید، به خاطر هم دنیای انسان است و هم برای آخرت انسان هاست. هر وقت خودمان را به اسلام سپردیم همه چیز داشتیم. شاید یک خانه و ماشین و پول خوبی نداشتیم، اما یک همسر خوب، فرزند با ادب، نماز جماعت، دعای کمیلی، همسایه خوب و حال خوب، مسجدی، نماز جمعه ای داشتیم. در گذشته پدران و مادران ما و قدیمی‌ها رب آلوچه می خوردند یا سر سفره آنها غذای ساده ای مثل پیاز می‌خوردند با هفت بچه و شاد و راضی بودند. اما امروز خانواده با یک بچه نمی توانند زندگی کند و می‌بینید هر روز درگیری دارد، چرا ؟ چون خودمان را به اسلام نسپردیم. آیت الله بهجت فرمودند: دنیا هر نوشش هزار نیش دارد و بدانید تا آرام زندگی کنید. لذا قربانی یعنی چه؟ قربانی یعنی قربانی هوس ها و بی حیایی ها و ناملایمت های زندگی و خود را به خدا سپردن است.

- - -